040 911 4505 heidi@accessdesign.fi

KARTOITUSKARTANO

  • Saavutettavuuskartoitus, jossa tehdään myös esteettömyysarviointia
  • Kartoitustyötä kaksi päivää, yht 15 tuntia ja raportin kirjoittamiseen n. 8 – 10 tuntia
  • koostuu päivän tutustumis- ja haastatteluosuudesta, niiden kokoamisesta sekä raportin laatimisosuudesta ja kuvien ottamisesta
  • Saavutettavuusdirektiivistä lisätietoja valtionvarainministeriöltä tästä linkistä
  • varsinainen raportin puhtaaksikirjoitus, oikoluku, taitto ja jäsentely hinnoitellaan erikseen

OLEN VASTA SUORITTANUT INVALIDILIITON JÄRJESTÄMÄN SAAVUTETTAVUUSKARTOITTAJAKOULUTUKSEN.

KOKEMUKSIA KARTOITUSKARTANOSSA

VR ja nettivarauksen ”näppäryys”:

Noin viisi vuotta sitten varasin pyörätuolipaikan eli neliömetrin junan lattiaa, mikä on sitten täysin toinen juttu, miksi junalippu on samanhintainen, mutta siitä ei tällä kertaa enempää.

Nettivaraus ei huomannut kertoa minulle PIENTÄ sivuseikkaa, että kesäkuukaudet tehdään ratatöitä välillä Seinäjoki – Kokkola ja tuo väli korvataan bussilla. Asiahan aiheuttaa suurimmalle osalle vain olankohautuksen ja närkästyksen, kun joutuu kesken torkkujen vaihtamaan junasta bussiin ja taas bussista junaan, mutta minulle se oli suurempi pulma: minulla oli tuolloin kaksi alle kymmenvuotiasta lasta, olimme menossa viikoksi siskon luo monen laukun kanssa ja minä oli liikkeellä pyörätuolilla. 

MISSÄÄN YHTEYDESSÄ minulle ei tullut mieleenkään, että olisi ollut muitakin vaihtoehtoja bussipätkälle! Tämä on aina minun ongelmani, kun voin jonkin verran kävellä (jos hoipertelua voi milloinkaan kävelyksi sanoa), ja siksi en osaa oikeasti vaatia vammaisen oikeudella vammaisen oikeuksia, kun pidän itseäni oikeiden vammaisten joukossa jotenkin epäaitona ja feikkinä.

No joka tapauksessa näillä mietteillä ja unettomilla öillä mentiin matkustuspäivään ja junanlähtöön saakka. En tiedä mitä oikein kuvittelin: alle kymmenvuotiaiden auttavan minua, muiden matkustajien auttavan vai konnarin? No, näin mentiin Oulun asemalle varattuna matkustuspäivänä odottamaan junaa, ilman mitään varasuunnitelmaa…

Oulun asemalla oli eräs mies sähköpyörätuolissa ja rohkaistuin kysymään häneltä, miten hän aikoo hoitaa tuon ratatyöpätkän sähkärissä. Hän vastasi, että hän on varannut vr:n piikkiin taksin tuolle välille, mutta asia pitää hoitaa vähintään 48 tuntia ennen lähtöajankohtaa, jotta tietävät järjestää taksin.

Minä TYHMÄ tyttö! Mitä oikein olinkaan ajatellut! Mutta se sanottakoon puolustukseksi, ettei tieto pompannut missään yhteydessä lippua varatessa silmiin.

Tiedän kuitenkin tietotekniikan perusteista jotakin, ja mielestäni ei tarvitse olla kovinkaan guru ohjelmoija, jos osaa kirjoittaa ohjelmointikielellä algoritmin ”juna and pyörätuolipaikka and ratatyö and bussi and kokkola and seinäjoki equals to invataksi”! Pelkästään kaksi ensimmäistä ehtoa riittää!

Kuitenkin meillä meni loppu hyvin ja kaikki hyvin: sähkärimies tarjoutui kysymään konnarilta, saisimmeko sen verran ison taksin, että voisimme tulla samaan autoon miehen kanssa. Ja heti kun olin siskoni luona, varasin paluumatkaa varten avustukset ja taksit virheestäni oppineena!

Olin keväällä saavutettavuuskoulutuksessa, ja edellinen esimerkki on kuin suoraan kurssin oppikirjasta: Esimerkissä näkyy nettisivujen selkeys erilaisille ihmisille, tiedottaminen ratatöiden aiheuttamista poikkeusjärjestelyistä mahdollisimman ymmärrettävästi. Nettisivujen pitää olla kaikille saavutettavia, ja EU:n saavutettavuusdirektiivikin siihen velvoittaa.

En usko, että olin ainoa, joka on ollut tilanteesta ihmeissään. Ja jos edes jossakin vaiheessa olisi ilmestynyt vaikka ponnahdusikkuna, joka olisi ohjannut varaamaan taksin tai edes ottamaan yhteyttä asiakaspalveluun. Mutta sivuilla todettiin vain, että ratatöiden takia tietty väli hoidetaan bussilla.

 

 

Share
Visit Us
Follow Me
Tweet
SOCIALICON